Selvää säästöä -virus levittää alennusmyyntikuumetta, erityisesti juhannuksen ja joulun jälkeen. Tauti tarttuu ensisijaisesti median välityksellä sekä kontaktissa tartunnan saaneeseen. Tautiin liittyy vimmattua alelaatien penkomista sekä visan vinguttamista. Ilmiö on maailmanlaajuinen. 

Selvää säästöä-virus aiheutuu ahneudesta uusille tavaroille ja vaatteille. Viruksen aiheuttama alennusmyyntikuume voi saada uusia muotoja eikä immuniteetti ole pysyvä. Kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä ei tunneta, perintötekijöillä ja ihmisten kokoontumistavoilla arvellaan olevan merkitystä.

Virus aiheuttaa aluksi rajuja yleisoireita, kuten ajomatkoja sadan kilometrin päähän 10 e säästön vuoksi. Kuumeilu kestää yleensä muutaman päivän. Virus voi aiheuttaa voimasta katumusta sekä syyllisyydentunteita ja kaurapuurodieettiä. Pahimmillaan istumista velkaneuvonnassa, konkurssia sekä ulosottomiehen vierailuja. 

Alennusmyyntikuumeen diagnoosi perustuu yleensä näkö- ja kuulohavaintoihin. Tartunnan saaneen käsissä lentävät alelaarien sisällöt ja katse muistuttaa saalistavasta haukasta. Lisäksi onnistunutta säästökeikkaa yleensä juhlistetaan leivoskahveilla itsetyytyväisyyttä hohkaten. 

Hoitona tautiin toimii kuittien ja tiliotteen kriittinen tarkastelu. Taloudellisen tavoitteensa mielen palauttaminen sekä käyminen paikallisella kirpputorilla.

Virukselta voi suojautua lähtemällä mökille halkoja hakkaamaan, irrottamalla television ja radion johdot seinästä, ei mainoksia- lappusella sekä perumalla tilaamansa lehdet. Mikäli tietää olevansa krooninen selvää säästöä viruksen kantaja , kannattaa ostoksille seuraksi pyytää punavihersokea tai pihi ilonpilaaja tuttavansa. Lisäksi suositellaan Saiturin ja Tarkan markan blogien lukemista. 

Markkinatalous keksii kaikenaikaa uusia houkutuksia. 

Lähde: Pikkuhomman Taitavan kansalainen opas